Skip to main content
Fundacja Eksperckie Centrum Motoryzacji

ZASADY ETYKI

Preambuła

Będąc świadomi wagi celów statutowych Fundacji Eksperckie Centrum Motoryzacji (ECM) oraz Forum Biegłych Motoryzacyjnych, w szczególności wartości jaką jest przejrzystość obszarów w których działamy, dobrowolnie jako Zarząd, Eksperci i Rada Programowa przyjmujemy niniejszy Kodeks Etyki i deklarujemy wypełnianie jego następujących postanowień:

  1. Traktujemy działalność w ECM jako służbę publiczną i będziemy działać tak, aby nasza postawa mogła być wzorem dla innych.
  2. Będziemy dbać o rozwój naszych kompetencji, rozwijać wiedzę, stale się doskonalić, by jak najlepiej wykonywać swą pracę w służbie publicznej.
  3. Będziemy współpracować ze wszystkimi zainteresowanymi, którym przyświeca idea poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawy jakości oraz transparentności rynku napraw oraz działań na rzecz Obywateli Polskich.
  4. Będziemy otwarci i odpowiedzialni w naszych relacjach.
  5. W podejmowanych działaniach będziemy postępować bezstronnie bez względu na powiazania zawodowe lub prywatne z podmiotami lub środowiskami jakiego obszar działania dotyczy.
  6. Nasze opinie będziemy budować na obiektywnych, rzetelnie prowadzonych analizach i badaniach.
  7. Będziemy przyjmować wsparcie służące realizacji naszych celów tylko od takich podmiotów i osób, które nie ograniczą naszej możliwości do wypowiadania opinii w sposób wolny, zgodny z prawdą, rzetelny i obiektywny, i co do których jesteśmy pewni, że nie pochodzą z przestępstwa lub nie służą przestępstwu.
  8. Będziemy przestrzegać zasad poufności właściwych dla biegłych sądowych i funkcjonariuszy publicznych.
  9. Deklarujemy otwartość i dialog wobec podmiotów o odmiennych poglądach.
  10. Będziemy przestrzegać Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności oraz Antykorupcyjną Konwencję UNCAC.
KODEKS DOBRYCH PRAKTYK EKSPERCKIEGO CENTRUM MOTORYZACJI (ECM)

I.  POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Niniejszy Kodeks Dobrych Praktyk (Kodeks), stanowi zbiór zasad, jakimi powinni kierować się nasi Partnerzy przy czym nie ingeruje on w regulamin jego pracy.
  2. Celem kodeksu jest dobrowolne zobowiązanie się Partnerów do tego, że ich działania będą prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej, zgodne z dobrymi obyczajami przy jednoczesnym promowaniu zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

II.  ZASADY PODSTAWOWE

  1. Zasada równości

Wszyscy członkowie Zarządu, Partnerzy oraz Eksperci związani z ECM są względem siebie równi bez względu czy wywodzą się ze środowisk prawnych, konsumenckich, rzeczoznawczych, instytucjonalnych, warsztatowych czy ubezpieczeniowych. Tematyka, którą się zajmujemy obejmuje wiele obszarów dotyczących różnych uczestników rynku i naszym wspólnym celem jest działanie na rzecz Obywateli oraz zdrowego rynku.

  1. Zasada otwartości

Fundacja, Partnerzy i Eksperci dążą się do propagowania przyjętych zasad wewnątrz własnych organizacji jak i na zewnątrz w celu podniesienia standardów bezpieczeństwa drogowego i świadomości techniczno-prawnej w Polsce.

  1. Zasada apolityczności

ECM i ich Partnerzy, nie mogą w jakichkolwiek swoich działaniach opowiadać się po stronie którejkolwiek partii czy ugrupowania politycznego czy też ich przedstawicieli.

  1. Zasada neutralności

Działania ECM oraz Partnerów nie powinny zawiera treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.

  1. Zasada odpowiedzialności społecznej

Działania ECM oraz Partnerów powinny być prowadzone zgodnie z zasadami życia społecznego, poszanowaniu środowiska naturalnego i zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

III.   ZASADY ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ PROMOCYJNO-REKLAMOWĄ PARTNERÓW

  1. Reklamy produktów i usług nie powinny prezentować niebezpiecznych, niezgodnych z przepisami prawa zachowań na drodze lub szkodliwych Społecznie rozwiązań techniczno-prawnych, chyba że ma to na celu ich zdyskredytowanie.
  2. Reklamy produktów i usług nie powinny zachęcać do brawurowej i niebezpiecznej jazdy pojazdami, chyba że ma to na celu zniechęcenie odbiorcy do takiego postępowania. Nie mogą także zachęcać lub sugerować działań ukierunkowanych na obniżanie jakości napraw w Polsce lub uzyskiwanie nienależnego odszkodowania.
  3. Reklamy produktów i usług nie powinny prezentować spożywania alkoholu podczas prowadzenia pojazdów oraz ich prowadzenia pod jego wpływem, chyba że ma to na celu zniechęcenie odbiorcy do takiego postępowania. Dotyczy to również jakichkolwiek innych środków odurzających.
  4. Reklamy produktów i usług nie powinny prezentować zachowań, które mimo tego że nie łamią przepisów mogą być szkodliwe społecznie.

IV.  POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. W przypadku uporczywego, rażącego łamania wyżej wymienionych zasad przez jednego z Partnerów, każdy inny Partner ma prawo do zgłoszenia swojego zastrzeżenia do ECM.
  2. Za rażące naruszenie powyższych zasad dobrego postępowania Zarząd może odpowiednio do charakteru i skali wykroczenia zastosować odpowiednie sankcje lub podjąć inne czynności.